Diljem svijeta,
prehrambene navike su se okrenule prema znatno kaloričnijoj hrani, što
rezultira globalnim debljanjem. No, skidanje tih prekomjernih kilograma nije
tako lako kao što ih je bilo nakupiti. Jedna nedavna studija, međutim, ukazuje
na jednostavno pomagalo onima koji pokušavaju izgubiti svoje suvišne kilograme.
Svjetska zdravstvena organizacija
procjenjuje da je najmanje milijarda i pol ljudi u svijetu predebela, a više od
700 milijuna ih je patološki debelo. Debljanje je postalo globalni problem i
odraslih i djece. Prema Svjetskoj zdravstvenoj organizaciji, najmanje 20
milijuna djece u svijetu, mlađe od 5 godina, izrazito je debelo. Što se
odraslih tiče, što više odmiče dob, to je teže izgubiti prekomjerne kilograme.
To je na vlastitom primjeru osjetila i Julie Satterwhite, koja se s 47 godina,
više od desetljeća borila – uglavnom neuspješno - s gubljenjem kilograma koje
je nakupila nakon poroda svoje djece. No, kad je počela voditi dnevnik
prehrane, zapisujući točno štogod bi pojela, izgubila je u šest mjeseci 13
kilograma:
"Ako
bih prolazeći kroz kuhinju vidjela na stolu kolačiće koje su ostavila moja
djeca, već bih krenula rukom da ih pojedem, ali bih onda pomislila: Želim li to
stvarno vidjeti upisano u dnevnik?"
Nedavna
studija jedne od najvećih zdravstvenih ustanova u Americi Kaiser Permanente
obuhvatila je najmanje 1600 pacijenata koji su bili ili predebeli ili patološki
debeli. Tijekom studije – koja je trajala dvije i pol godine -, pacijentima je
savjetovano da koriste dnevnik prehrane. Jedan od voditelja studije,
Victor Stevens, kaže da je ustanovljeno da su oni koji su zapisivali štogod bi
pojeli izgubili dvostruko više kilograma od onih koji nisu vodili dnevnik
prehrane:
"Pitali
smo sudionike studije, što im se najmanje dopalo? Odgovor je bio: vođenje
dnevnika prehrane. Daljnje pitanje je bilo: što vam je najviše pomoglo u
vrijeme studije? Odgovor je bio: zapisivanje svega što bi pojeli. Dakle, vidite
to je istodobno bilo i neomiljeno, ali i najefikasnije pomagalo u dijeti."
Stevens kaže da su pacijenti na dijeti
postali mnogo svjesniji opasnosti od hrane koja im ustvari nije ni trebala:
"Većina
nas prolazi kroz dan potpuno na autopilotu … radimo stvari automatski. Tako i
jedemo. A, ako sve morate zapisati, onda više niste na autopilotu."
Pacijenti obuhvaćeni studijom – sve osobe
starije od 25 godina – uzimali su lijekove za snižavanje povišenog krvnog
tlaka, kao i za smanjenje razine kolesterola u krvi. Dnevno su jeli oko tri
porcije voća, odnosno povrća, te tjedno ostvarili oko dva sata umjerene do
intenzivne tjelesne aktivnosti. Znanstvenici kažu da su sudionici studije, koji
su pisali dnevnike prehrane, te više vježbali, uspjeli promijeniti svoje
svakodnevne navike i posljedično lakše i u većoj mjeri izgubiti suvišne
kilograme.